وبلاگ توسعه خبری بارانا نیوز

وبلاگ توسعه خبری بارانا نیوز | فرهنگ، بهداشت و سلامت، هنر، تکنولوژی، مد و فشن

وبلاگ توسعه خبری بارانا نیوز

وبلاگ توسعه خبری بارانا نیوز | فرهنگ، بهداشت و سلامت، هنر، تکنولوژی، مد و فشن

وبلاگ توسعه خبری بارانا نیوز، یک وبلاگ آموزشی، فرهنگی و خبری است که به همت جمعی از فعالان جوان در حوزه وبلاگ نویسی در حال فعالیت است. مطالب این وبلاگ همگی تالیفی است و سعی شده است که با بهره گیری از موضوعات به روز و مورد نیاز در جامعه، مطالب مناسبی گردآوری شود.

بایگانی

۲۱ مطلب در آذر ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

صاحب نظران معتقدند عوامل مختلفی در ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی تأثیر دارد؛ به اعتقاد یکی از جامعه شناسان « مهم ترین عامل رعایت نکردن حقوق دیگران، بی اطلاعی از عواقب رعایت نکردن حقوق و حتی ناآگاهی نسبت به حقوق همسایه است که با رعایت آن می توان به ارتقای این فرهنگ کمک کرد. » بهترین اقدام در این زمینه، آگاه کردن افراد نسبت به حقوق و تکالیفی است که در شرع و قانون ذکر شده و با به کارگیری آن ها، همسایگان از آزار یکدیگر در امان خواهند ماند. البته می توان از ناکافی بودن ضمانت اجرایی قوانین و مقررات آپارتمان نشینی نیز به عنوان یکی از دلایل عدم رشد فرهنگ آپارتمان نشینی یاد کرد؛ از این رو افرادی هم پیدا می شوند که با وجود آگاهی و اطلاع از حقوق همسایگان نفع خود را ترجیح می دهند و حقوق آن ها را زیر پا می گذارند و این وظیفه ی سیاست گذاران، مسئولان و مدیران اجرایی است که نقص در قوانین را برطرف کنند.

عوامل مؤثر در ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی

رعایت هنجارها و ارزش هایی که افراد باید در مکانی که با یکدیگر زندگی می کنند، رعایت نمایند، باعث به وجود آمدن آرامش در محیط زندگی و دوری از اختلافات می شود.افزایش آگاهی شهروندان و بالا بردن فرهنگ آپارتمان نشینی به عوامل مختلفی بستگی دارد که مهم ترین آن ها خانواده، مسئولان و سیاست گذاران فرهنگی هستند؛ سطح دانش و تحصیلات افراد خانواده و آموزش های مستقیم و غیر مستقیم والدین به فرزندان، رفتار، منش و برخورد آن ها در مواجهه با مسائل مرتبط با ساختمان محل زندگی و اجرای قوانینی که توسط مدیریت ساختمان در نرم افزار مدیریت ساختمان وضع می گردد، نیز از عوامل تأثیرگذار و مهم هستند. مدیران و مسئولان فرهنگی، رسانه های مختلف از جمله صدا و سیما و روزنامه ها، آموزش و پرورش، شهرداری ها، شوراهای شهر و شورایاری ها، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، قوه ی قضائیه و حتی مدیریت ساختمان با انجام کارهای فرهنگی و آگاهی بخشی از قوانین و مقررات و مجازات های مربوط به عدم رعایت و پیروی از آن ها در کاهش بسیاری از ناهنجاری های در این حوزه نقشی سازنده خواهند داشت.

چگونگی ارتقا فرهنگ آپارتمان نشینی

با آموزش و آگاهی درباره ی قوانین و مقرراتی که در زمینه ی آپارتمان نشینی وجود دارد و آگاهی از حدود وظایف همسایگان و کسانی که در یک محیط زندگی می کنند و چگونگی همکاری با مدیریت ساختمان، همچنین عناصر پیش برنده ی فرهنگ ایرانی و اسلامی که عقلانیت مهم ترین عنصر آن ها به شمار می آید، می توان فرهنگ آپارتمان نشینی را ارتقا داد.شاید خیلی از ما در محل زندگی خود از بی فرهنگی رنج می بریم. وقتی از بی فرهنگی سخن به میان می آید در همان موقع به ذهن شما عدم رعایت نظم، نظافت و حقوق همدیگر خطور می کند. ممکن است آنهایی که در همسایگی ما زندگی می کنند از قوانین و مقررات و فرهنگ درست همسایگی و آپارتمان نشینی اطلاع صحیحی نداشته باشند. با استفاده از نرم افزار ساختمان بسیاری از این مشکلات حل می گردد.

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

مردم ما از خانه های حیاط دار به آپارتمان های چند طبقه کوچ کرده اند، اما نمی توانند در خانه های خود سراغی از آرامش بگیرند. آنها یا از مزاحمت همسایگان در عذابند، یا موجب مزاحمت همسایگان دیگر می شوند؛ بطوری که معتقدند پولش را داده اند و هرگونه که بخواهند، می توانند زندگی کنند و شاید دلیل اصلی نارضایتی از آپارتمان نشینی همین مسئله باشد.در دنیایی که جمعیت با سرعت بسیار زیاد در حال افزایش است، تنها راه کنار آمدن با این موضوع، دانستن قوانین و مقررات مربوط به آپارتمان نشینی که توسط قانون و مدیریت ساختمان وضع می گردد، است تا فرهنگ این سبک از زندگی در همه افراد جا بیافتد. این قوانین می تواند در نرم افزار مدیریت ساختمان جا داده شود تا به استحضار همگان برسد.

رعایت بایدها و نبایدهای  زندگی آپارتمان نشینی و جلوگیری از بروز اختلافات

ساکنان هر واحد آپارتمانی و قسمت‌های اختصاصی مجتمع‌ها موظفند در جهت رعایت حسن همجواری، بعضی بایدها و نبایدهایی را که از جانب مدیریت ساختمان وضع می گردد، مورد توجه قرار دهند و به آنها عمل نمایند. هر چند این موارد در قانون پیش بینی نشده است ولی رعایت آنها توسط آپارتمان نشین‌ها موجب می‌گردد که از بروز اختلاف‌ها و تنش‌های گوناگون جلوگیری شود. این باید ها و نبایدها می تواند در نرم افزار ساختمان گنجانده شود و تمامی ساکنین آشنایی لازم را با آن ها پیدا کنند.

موارد عمومی که باید در هر ساختمان رعایت گردد

از باز گذاشتن درب پشت بام به دلیل ورود سوسک و یا شکستن شیشه در اثر بسته شدن درب توسط باد خودداری فرمایید. ایجاد سر و صدای غیر متعارف از ساعت یک تا چهار بعدازظهر و نه شب تا نه صبح روز بعد ممنوع می‌باشد. صدای رادیو، تلویزیون و دیگر وسایل پخش موسیقی نیز در ساعت فوق می‌باید فقط در داخل آپارتمان محل استقرار آنها قابل شنیدن باشد.هیچ گونه صدای ناهنجاری مثل صدای کشیدن صندلی بر روی کف‌های سنگی، صدای توپ بازی و دویدن بچه‌ها و صداهای آزاردهنده نباید در طول شبانه روز ایجاد گردد. صدای مته‌کاری و کوبیدن میخ به دیوار جهت نصب وسایل تزیینی می‌باید در ساعت مناسب روزهای غیر تعطیل انجام شود. تردد با لباس راحتی منزل در فضاهای عمومی و مجتمع خارج از اصول شهروندی است. ایاب و ذهاب آرام در نیمه‌ی شب و بدون سر و صدا، نشان از درک و احترام به حقوق دیگران است. سرو صدای میهمانی در حد معمول (به طوری که موجب آزاد دیگر ساکنین نشود) حداکثر تا ساعت 24 مجاز می‌باشد. در ایام هفته حداکثر تا ساعت 23 و در شب‌های تعطیل و آخر هفته مراسم بدرقه و خداحافظی می‌باید در داخل آپارتمان – نه در راه پله یا هال عمومی – انجام شود. از میهمان‌ها نیز درخواست گردد در حین عبور از راه پله و محل‌های مشترک رعایت ارامش دیگران را نموده و از دویدن بچه‌ها و ایجاد سر و صدا ممانعت به عمل آورند.بازی کردن بچه‌ها در قسمت‌های مشترک در صورت تایید هیئت مدیره فقط در ساعت‌های تعیین شده و در محل‌های مقرر مجاز می‌باشد. مسئول حرکات و رفتار فرزندان اولیای آنها می‌باشند و در قبال هر گونه عمل خلاف، آنها باید جوابگو باشند.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

شهرنشینی به صورت عام به معنای زندگی یک جمعیت در شهرهاست ولی معمولاً به افزایش شمار ساکنان شهرها نسبت به ساکنان روستایی یک کشور یا منطقه اشاره دارد. شهرنشینی و افزایش آن، بر اقتصاد و محیط زیست یک منطقه و یا کشور تأثیر زیادی دارد. همچنین روحیات و شیوه زندگی مردم شهرنشین با گسترش شهرنشینی دستخوش دگرگونی‌های نسبتاً زیادی می‌شود. همزیستی اقوام متعدد با شیوه‌های زندگی و سلیقه‌های بسیار متفاوت در شهرهای بزرگ نمی‌تواند بدون پیامدهای اجتماعی باشد. حضور خرده فرهنگ‌ها و سبک‌های گوناگون زندگی در شهرهای امروزی، برنامه‌ریزی و مدیریت شهری را با انواع مشکلات و مسائل از قبیل پدیده چندهویتی، تنش‌های گروهی، چندگانگی فرهنگی و پس افتادگی فرهنگی رو‌به‌رو ساخته است. توسعه و گسترش شهر و شهرنشینی نیازمند تقویت مدیریت شهری است که شامل سیاست گذاری و برنامه ریزی برای ارائه ی خدمات و ابزار های مختلف در عرصه های گوناگون امور شهری است؛ بخش مسکن یکی از این عرصه های مهم در حوزه ی مدیریت شهری است که از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و… قابل بررسی است. علاوه بر آن با پیشرفت تکنولوژی بوجود آمدن اپلیکیشن ها بسیاری از کارها را آسان نموده. نرم افزار ساختمان یکی از این پیشرفت ها در زمینه مدیریت ساختمان انلاین و کاهش مشکلات آپارتمان نشینی می باشد.

عوامل موثر در مهاجرت مردم از روستاها به شهر ها

از جمله عوامل موثر در امر تمرکز سرمایه در شهرهای بزرگ، ادغام تعداد بسیار زیادی از نقاط روستایی اطراف شهرها به مجموعه شهرها و تبدیل برخی نقاط روستایی به شهر، عدم ایجاد فرصت‌های شغلی و کمبود فرصت‌های تحصیلی در سطوح متوسطه و عالی در مناطق روستایی، گسترش فعالیت‌های خدماتی در مناطق شهری، ایجاد برخی صنایع در حاشیه شهرها و مکانیزه شدن کشاورزی در برخی از نقاط روستایی و در نتیجه مهاجرت روستاییان به شهرها و... هستند. در این میان فرهنگ آپارتمان نشینی و مدیریت ساختمان از اهمیت بسیاری برخوردار هستند و بی توجهی به آن ها می تواند سبب افزایش مشکلات اجتماعی در جامعه شود؛ به بیان دیگر می توان شکل گیری و ارتقای فرهنگ آپارتمان نشینی را یکی از بسترهای ارتقای فرهنگ عمومی جامعه دانست؛ زیرا بی توجهی یا کم توجهی به آداب معاشرت و بی مبالاتی نسبت به آداب همسایه داری و قوانین مدیریت آپارتمان، موجب از بین رفتن آسایش و به وجود آمدن کدورت ها، تضاد و گاه نزاع بین همسایگان می شود.

افزایش کلان شهر ها و کاهش حریم های شخصی مردم

طبیعی است که با فشرده تر شدن مکان های زندگی، حریم شخصی و خصوصی خانواده ها نیز کم شده و تمایلات و خواسته های فردی آن ها نیز بیشتر با هم برخورد می کند؛ در چنین شرایطی افراد برای برخورداری از یک زندگی آرام ناگزیرند از برخی آزادی های فردی خود چشم پوشی کرده و در ازای حقوقی که پیدا می کنند، تکالیفی را در مقابل دیگران بپذیرند. در این میان عدم آشنایی برخی افراد و خانواده ها با فرهنگ خاص سکونت در مجتمع های مسکونی و رعایت نکردن قوانینی که توسط مدیریت ساختمان و در نرم افزار مدیریت ساختمان وضع می گردد، ممکن است سبب بروز مسائل و مشکلاتی شود که جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی نیازمند افزایش آگاهی در رابطه با فرهنگ آپارتمان نشینی است.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

با رشد سریع شهرنشینی، برخی از عناصر مادی فرهنگ از قبیل وسایل حمل و نقل، فناوری ساختمان، وسایل ارتباطی، تجهیزات شهری، وسایل خانگی، کالاهای مصرفی و مانند این‌ها به سهولت رواج پیدا می‌کند، ولی ارزش‌ها، هنجارها و قواعد اخلاقی، آداب رفتاری و مانند این‌ها به همان سرعت تحول پیدا نمی‌کند و در نتیجه نوعی شکاف و ناهماهنگی میان عناصر مادی و عناصر معنوی فرهنگ عمومی پدید می‌آید. حاصل این پس افتادگی فرهنگی ظهور انواع رفتارهای نابهنجار، متضاد و همگون در فرهنگ شهرنشینی است که گاهی به عنوان نوعی بحران و بی‌فرهنگی تفسیر می‌شود. فرهنگ، جزئی مهم و جدایی ناپذیراز زندگی در محیط های جمعی از جمله آپارتمان ها و مجتمع های مسکونی می باشد. امروزه مدیریت آنلاین و استفاده از نرم افزار ساختمان بسیاری را از مشکلات را هموار نموده.

تعریف فرهنگ و نقش آن در زندگی جوامع بشری

سنجش تأثیر فرهنگ بر زوایای مختلف زندگی فردی و اجتماعی مشکل است. اما بدون شک نفوذ عوامل فرهنگی بر رفتار انسان قطعی است. اولویتهای فرهنگی ضرورتا اگرچه به خودی خود تعیین کننده نیستند. اما یک مؤلفه از نظام پیچیده عوامل علی هستند که می تواند عامل برانگیزاننده ی مهمی در بلند مدت باشند. بدین معنا که ارزش های مادی یا ارزش های معنوی هر کدام تأثیر گذار بر شکل و محتوای جامعه خواهند بود. فرهنگ بنایی است که مبین تمامی باورها، رفتارها، دانش ها، ارزش ها و مقاصدیست که شیوه ی زندگی هر ملت را مشخص می کند. از طریق فرهنگ است که اعضای جامعه می آموزند که چگونه بیندیشند و چگونه عمل نمایند. پژوهشگران معتقدند که اعتلای هر جامعه به فرهنگ آن بستگی دارد، به طوری که حتی ما با یاری فرهنگ می توانیم مسیر حرکت حیات آن جامعه را بررسی و پیش بینی نمائیم. فرهنگ حاوی آفرینش ها، اندیشه ها و جهان بینی مردم یک سرزمین است. اجزائی که کنار هم محتوای درون و برون اعضاء را می سازد. شکل نهادها، سازمان ها و تشکیلات اجتماعی همه بازتاب فرهنگ ملی و سرزمینی هستند چرا که فرهنگ سرزمینی ملهم از ویژگی های جغرافیایی، دین، خواست ها و آرزوها، احساسات و … مردم آن سرزمین است.

مدیریت ساختمان و فرهنگ آپارتمان نشینی

 متأسفانه بسیاری از ساکنان آپارتمان ها یا از فرهنگ آپارتمان نشینی آگاهی ندارند یا اطلاعات ناکافی آن ها سبب می شود خواسته یا ناخواسته مسائل را به گونه ای توجیه و تفسیر کنند که تنها منافع شخصی خود را حفظ نمایند؛ در حالی که افراد باید بپذیرند سکونت در مجتمع های مسکونی دارای ضوابط و شرایط ویژه ای بوده که مدیریت آپارتمان آن ها را وضع می نماید و احترام به حقوق جمعی یکی از اصول اساسی آن است؛ بنابراین به طور بسیار خلاصه و با زبانی ساده می توان گفت فرهنگ آپارتمان نشینی یعنی احترام به حقوق همسایگان و نظرات مدیریت آپارتمان. امروزه با افزایش کاربرد نرم افزار مدیریت ساختمان به عنوان ابزار مدیریتی، بسیاری از قوانین و مقررات زندگی در آپارتمان به صورت مدون در آن جای داده شده تا ساکنین از آن مطلع گردند و بتوانند با رعایت قوانین زندگی با آرامش و مسالمت امیز را تجربه نمایند.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

یکی دیگر از وظایف که در مدیریت ساختمان نقش مهمی ایفا می کند، امور مربوط به بازسازی ساختمان است که البته در صورتیکه در مجمع عمومی مالکین به نتیجه برسند که نیاز به بازسازی ساختمان وجود دارد. این موضوع با اکثریت آرا به تصویب برسد، به موجب قانون، مجری این طرح مدیر یا مدیران هستند که در واقع نماینده مالکان خواهند بود و اقدامات لازم را باید انجام دهند. در صورتیکه مالکی همکاری لازم را جهت تخلیه واحد خود هنگام بازسازی ساختمان انجام ندهد، با درخواست مدیر یا مدیران مجموعه، رئیس دادگستری یا رئیس مجتمع قضائی محل با احراز تامین مسکن مناسب برای وی توسط سایر مالکان، دستور تخلیه آپارتمان یادشده را صادر خواهد کرد. بنابراین از دیگر وظایف مدیریت ساختمان درخواست تخلیه واحدی است که مالک آن از همکاری با سایر مالکین جهت بازسازی و یا نوسازی ساختمان خودداری می ‌کند و ملک خود را تخلیه نمی ‌نماید.

سایر قوانین ساختمان

مشاعات را به غیر واگذار نکنیم. پارکینگ، انباری و حیاط نوعی از مشاعات بناء هستند که هیچ یک از اهالی ساختمان نمی توانند تکی از آنها استفاده کنند. چنانچه ساکنان واحدها وسایل اضافه برای انباری و یا وسیله نقلیه برای پارک کردن در پارکینگ داشته باشند، براساس قانون اجازه ندارند انباری و یا پارکینگ را به شخصی که ساکن آن ساختمان نیست، اجاره بدهند. این کار باعث ورود و خروج افراد غریبه به داخل بناء می شود و موجب نارضایتی همسایه ها می شود. حتی در مواردی دیده شده که یکی از مالکان به فردی غیر از اهالی ساختمانی اجازه داده که ابزار کار یا هر وسیله دیگری را کنار حیاط به امانت بگذارد که این امر مغایر با حقوق همسایه داری است. البته ناگفته نماند که هر یک از ساکنین می تواند انباری یا پارکینگ خودش را در اختیار یکی از اهالی ساکن در همان ساختمان بگذارد و طبق قانون ممانعتی ندارد. در حفظ کردن ساختمان کوشا باشیم. اطمینان حاصل کردن از بسته بودن درب ورودی ساختمان و پارکینگ، یکی از اقدامات اولیه ای است که هر شخص در راستای حفظ امنیت ساختمان باید انجام دهد. البته امروزه با افزایش تعداد واحدهای موجود در هر ساختمان، نصب دوربین مداربسته بخاطر کنترل ورود افراد و مشاهده موارد مشکوک امری ضروری است. این دوربین ها طوری تنظیم می شوند که علاوه بر مدیر ساختمان، ساکنان همگی واحدها از طریق دسترسی به تنظیمات آنتن مرکزی می توانند خانه خود را از پنجره دوربین ها کنترل کنند. اجرای این مقررات برای تمامی ساکنین و مالکین ساختمان الزامی است.

استفاده از نرم افزار مدیریت ساختمان برای رعایت قوانین و مقررات

مدیر مکلّف است این مقررات را به هر یک از مالکین یا ساکنین جدید ساختمان از طریق بخش قوانین ساختمان و یا بخش تابلوی اعلانات در نرم افزار مدیریت ساختمان ابلاغ نماید تا تمامی ساکنین از آن ها مطلع گردند و در صورت عدم رعایت توجیهی برای بی اطلاعی آن ها وجود نداشته باشد.مدیریت ساختمان شامل طیف گسترده ای از خدمات، شایستگی ها، فرآیند ها و ابزار های مورد نیاز مانند نرم افزار ساختمان را شامل می شود که استفاده صحیح از آن ها رضایت ساکنین را بدنبال دارد و نظم و آرامش در ساختمان برقرار می شود.

 

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

با افزایش جمعیت و افزایش تقاضا برای زندگی در شهرها، آپارتمان نشینی به امری بدیهی تبدیل شده است. آپارتمان‌ها هزینه‌های مسکن را در شرایط اقتصادی کنونی کشور، کاهش داده‌اند. از طرفی بسیاری از آپارتمان‌نشینان علت انتخاب آپارتمان را برای سکونت خود وجود مدیریت آن می‌دانند چون مدیریت بار مسئولیت بسیاری از کارهای مربوط به محل سکونتشان را از دوش آن‌ها بر می‌دارد؛ اما مدیریت ساختمان مسکونی هم قوانین و شرایط خاص خود را دارد.

وظیفه مدیر در مقابل ساکنینی که هزینه های مشترک را پرداخت نمی نمایند

در صورت خودداری ساکنان یا مالکان از پرداخت سهم خود از هزینه ‌های مشترک بایستی مدیر یا هیئت مدیره با ارسال اظهار نامه، مبلغ بدهی را به وی اطلاع داده و آنرا مطالبه کنند. شما می توانید اظهار نامه را از دادگاه تهیه کنید و به وسیله مدیریت ساختمان در سه نسخه تنظیم و در ادامه امضاء می‌ گردد. در پایان این فرآیند، فرم‌ ها در دفتر دادگاه به ثبت می ‌رسند و توسط مامور دادگاه به بدکاران ابلاغ می ‌گردند.

قطع خدمات بر روی ساکنان بدهکار

یکی از وظایف مدیریت ساختمان این است که چنانچه پس از گذشت 10 روز از تاریخ ابلاغ اظهار نامه، مالکین یا ساکنین بدهی خود را نپردازند، موجب ماده 10 قانون مدیران بنا به تشخیص خود می‌ توانند از ارائه امکانات و خدمات مشترک مانند شوفاژ، تهویه مطبوع آب گرم ( نه آب سرد )، برق، گاز و غیره به آنها خودداری کنند و یا در صورت دیرکرد در پرداخت هزینه ها، در نرم افزار مدیریت ساختمان درصدی جریمه تعریف نموده و برای کسانی که تاخیر داشته اند، لحاظ نماید.  مدیریت ساختمان این اجازه را ندارند که قبل از ابلاغ اظهار نامه، اقدام به این کار کنند. در همین راستا باید بدانید که در صورتیکه مدیریت ساختمان با توجه به وظایف مربوطه برای وصول مطالبات ساختمان برای ساکنان بدهکار اظهار نامه ارسال کند ولی مالک یا مستاجر بدهکار همچنان اقدامی جهت تسویه انجام ندهد. اداره ثبتی که در محله مربوط به آپارتمان قرار دارد، به تقاضای مدیر یا هیئت ‌مدیره برای وصول مبلغ ذکر شده در اظهار نامه ابلاغ ‌شده، اجرائیه صادر می ‌کند. مدیریت ساختمان جهت دریافت مطالبات ساختمان علاوه بر ابلاغ اظهار نامه و صدور اجرائیه از طرف اداره ثبت محل وقوع آپارتمان می‌ تواند از طریق طرح و اقامه دعوی در دادگاه نسبت به وصول مطالبات ساختمان از واحد یا واحدهای بدهکار اقدام نمایند .با گذشت بیش از نیم قرن از ورود زندگی آپارتمان‌نشینی به کشورمان هنوز بسیاری از ساکنان خودشان را با این شرایط زندگی جدید وفق نداده اند؛ اما اگر یک آپارتمان به طور صحیح مدیریت شود و مدیر ساختمان احاطه کاملی به وظایف قانونی خود داشته باشد و ساکنان هم قانونی بودن اختیارات مدیر را بپذیرند، اداره امور ساختمان ساده‌تر شده و شرایط زندگی در آپارتمان آسان‌تر می‌شود. مدیریت ساختمان قوانین خاص خود را دارد و آگاهی از آن آرامش بیشتری در زندگی آپارتمان‌نشینی به وجود می آورد. مدیر ساختمان با راه اندازی و نصب نرم افزار ساختمان قدم بزرگی به سمت مدیریت ایده آل برداشته و می تواند قوانین و مقررات را در ساختمان برپا نماید.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

سکونت در مجتمع‌های مسکونی و زندگی تنگاتنگ با دیگر شهروندان و بسیاری دلایل دیگر از عواملی به شمار می‌روند که بر توسعه آپارتمان نشینی تاثیر مستقیم می‌گذارند. زندگی در آپارتمان ها و مجتمع ها به این سبک و به هر یک از این دلایل، ادبیات و فرهنگ خاصی می‌طلبد که عدم آشنایی و رعایت آنها موجب بروز کدورت‌ها و اختلاف‌های فراوان بین ساکنین می‌گردد. البته یکی از علت‌های بروز این اختلاف‌ها، ناآشنایی برخی از ساکنین با حقوق و تکالیفشان است.

دامنه اختیارات مدیریت ساختمان

اختیارات مدیر آپارتمان به مواردی مانند تعمیرات ساختمان، اداره و استخدام سرایدار خلاصه می‌شود. در بعضی موارد، مدیر آپارتمان باید از مجمع عمومی مالکان آپارتمان کسب اجازه کند. یکی از این موارد افزایش شارژ برای هزینه‌های ساختمان است که در این مورد، وی نمی‌تواند بدون اجازه مجمع عمومی مالکان آپارتمان، مبالغ شارژ را افزایش دهد. همچنین در صورتی که مدیر آپارتمان بخواهد در ساختمان تغییراتی ایجاد کند، بدون اجازه مجمع عمومی مالکان آپارتمان قادر به این اقدام نخواهد بود.

تصمیم گیری های مدیریت ساختمان در هزینه های مشترک

در صورتی که مالکان روشی را برای تعیین سهم واحد ها مشخص نکنند، سهم هر واحد به روش های مختلفی محاسبه می‌ شود. طبق قانون برای آن بخش از هزینه‌‌‌ ها که با مساحت واحد مرتبط است، مثل هزینه آب یا گاز، بر اساس نسبت مساحت زیر بنای اختصاصی نسبت به متراژ تعیین می گردند. از جنبه دیگر قضیه اگر نگاه کنیم، هزینه ‌هایی وجود دارند که به مساحت واحد ارتباطی نخواهند داشت، برای مثال آسانسور یا سرایدارکه در این موارد مبلغ مورد نظر به صورت مساوی بین واحدها تقسیم خواهد شد. در این مورد لازم است این نکته را در نظر داشته باشید که اگر ملک در اختیار مستاجر باشد، بخشی از هزینه ‌ها برعهده‌ ی مالکان است و بخش دیگری بر عهده مستاجرین خواهد بود.

روش محاسبه شارژ وقتی در ساختمان روشی تعیین نشده باشد

اگر همان طور که در قسمت بالا اشاره گردید، در ساختمان روش خاصی برای محاسبه شارژ تعریف نشده باشد، در این صورت باید طبق قانون، سهم هر یک از مالکین یا استفاده‌ کنند گان از هزینه ‌های مشترک، به صورت زیر خواهد بود:

آب، گاز، ایزوگام پشت ‌بام و سایر هزینه هایی که با مساحت زیربنا ارتباط دارد با این روش محاسبه می ‌گردد؛ نسبت مساحت قسمت اختصاصی به مجموع مساحت قسمت ‌های اختصاصی تمام ساختمان ( به عبارتی نسبت به متراژ ) و سایر مخارج که ارتباطی به میزان مساحت و زیر بنا ندارد و بین همه ساکنین مشترک می باشد از قبیل: هزینه‌ های مربوط به سرایدار، نگهبان، متصدی آسانسور، هزینه ی نگه داری تأسیسات، باغبان، تزئینات قسمت ‌های مشترک و غیره به طور مساوی بین مالکین یا استفاده ‌کنند گان تقسیم می ‌شود. در صورتیکه در ساختمانی مدیر نرم افزار مدیریت ساختمان را نصب و راه اندازی نماید، در این صورت تمامی واحد ها نیز تعریف می شود و مدیر می تواند با استفاده از نرم افزار ساختمان هزینه ها را محاسبه نماید و تمامی ساکنین را در جریان بگذارد و مشکلات ساختمان و ساکنین را به حداقل برساند.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

حضور شخص مدیر و هماهنگ کننده در یک ساختمان کاملا الزامی می باشد و با توجه به سختی نقش مدیریت و وجود مشکلات عدیده در ساختمان، بدیهی است که در چنین مواردی نقش نرم افزار مدیریت ساختمان بسیار پررنگ تر از قبل نمایان می گردد. زندگی در آپارتمان قطعا شما را با تجربه مواجه شدن با مشکلات و اختلافات بین ساکنین روبرو کرده است و بدون شک شاهد به وجود آمدن خرابی یا آسیب‌ هایی در ساختمان بوده اید. قطعا حل کردن این مشکلات، نیاز به پیگیری مستمر شخص و یا اشخاصی تحت عنوان مدیر دارد. به احتمال قوی اکثر ما درباره وظایف مدیر ساختمان بی اطلاع هستیم اما باید بدانید مدیریت ساختمان از جمله مواردی است که در قانون به صراحت درباره آن توضیح داده و به طور کامل به آن پرداخته شده  است. مسئولیت مدیریت ساختمان کار آسانی نیست. با قاطعیت می توان گفت مدیریت ساختمان یکی از مهم ‌ترین اعضای جدایی ناپذیر هر ساختمان یا مجتمع مسکونی است که اداره‌ آن، بدون حضور مدیریت کاری دشوار یا حتی در بعضی مواقع غیرقابل تصور خواهد بود به خصوص در مقایسه با زندگی امروز که نیاز به نرم افزار ساختمان و مدیریت به کمک تکنولوژی امری ضروریست.

مجمع عمومی مالکان

اگر در اداره ساختمان شما نظم و ترتیبی وجود ندارد اولین اقدام شما برای سامان دادن به اداره آپارتمان این است که با سایر مالکین یا استفاده کنند گان دور هم جمع شوید و در مورد حل مشکلات ساختمان چاره اندیشی کنید. خیلی سخت نگیرید، منظور یک جلسه رسمی و خشک اداری نیست و در آپارتمان های کوچک ممکن است ضمن دید و بازدید ها و مهمانی ها انجام شود، البته در مجتمع های بزرگ آپارتمانی تشریفات اداری آن، از قبیل ارسال دعوتنامه مکتوب با پست سفارشی، اغلب رعایت می شود. در اداره آپارتمان، اصولا باید بیش از نصف مالکان با یک موضوع موافق باشند تا مدیر بتواند در مورد آن موضوع مورد نظر دست به فعالیت بزند.مدیر آپارتمان، منتخب مجمع عمومی مالکان آپارتمان است و حدود وظایف و تکالیف وی برای اداره ساختمان در قانون تملک آپارتما‌ن‌ها و آیین‌نامه آن پیش‌بینی شده است که از جمله موارد آن می‌توان به جمع‌آوری مبالغی برای شارژ آپارتمان و برنامه‌ریزی برای اداره آن اشاره نمود.همچنین مدیر آپارتمان وظیفه دارد در مواردی که مالک یکی از واحدها در پرداخت هزینه‌ها تاخیر دارد، به نمایندگی از سایر ساکنان، اقداماتی برای احقاق حقوق مالی آنها انجام دهد.

وظایف مدیر ساختمان

مدیر ساختمان وظایفی همانند پرداخت قبض، پیگیری دریافت بیمه ‌های مرتبط ساختمانی مانند آتش‌ سوزی، جمع آوری شارژ ساختمان و تعیین سهم هر آپارتمان را بر عهده دارد. در صورتی که مجتمع مسکونی بسیار بزرگ و مدیریت آن کار دشواری باشد، اعضای مجمع می‌ توانند به جای انتخاب یک نفر، چند نفر را به عنوان هیئت مدیره انتخاب کرده و وظیفه مدیریت ساختمان را به عهده بگیرند. در این صورت، باید توجه داشت که تعداد اعضای هیئت مدیره باید به شکلی عمل نمایند که در هنگام تصمیم‌ گیری در مورد ساختمان با کمترین مشکل انجام شود و تمامی ساکنین با نظرات آن ها موافق باشند.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

با توجه به افزایش پیچیدگی های زندگی آپارتمان نشینی، مدیریت ساختمان به شکل سنتی و دستی امکان پذیر نمی باشد. استفاده از روش های مدرن مدیریت مانند نرم افزار ساختمان کارهای مربوط به حسابداری ساختمان شما را به ساده ترین شکل ممکن، انجام خواهد داد. تمامی کاربران با هر سطح از اطلاعات می توانند به راحتی و مانند یک حسابداراز پس وظیفه مدیریت ساختمان به آسانی برآیند. ساکنین ساختمانی که شما مدیر آن هستید درهرنقطه با وارد شدن به سامانه این نرم افزار می توانند تمامی عملکرد شما را به همراه جزئیات و همچنین کلیه هزینه‌ ها، پس اندازهای ساختمان و تراکنش ها را در قالب گزارشات رویت نمایند که این امر باعث شفاف سازی، رفع سوء تفاهم ها احتمالی و جلب اطمینان ساکنین به مدیر می‌گردد.

فواید نرم افزار ساختمان

نرم افزار ساختمان با توجه به امکانات فراوانی که ارائه می ‌دهد، هیچگونه تعرفه ای به خود اختصاص نمی دهد که به راحتی توجه کاربران را جلب نموده است وهیچ بار مالی را برای ساکنین مجتمع شما به دنبال نخواهد داشت. نرم افزار مدیریت ساختمان اندروید به منظور سهولت و شفافیت در مدیریت ساختمان و مجتمع های مسکونی و تجاری طراحی و تولید شده است. با نرم افزارمدیریت ساختمان اندروید مدیران ساختمان می توانند هر ماه شارژ واحدهای ساختمان خود را به سادگی محاسبه و درهمان لحظه به تمامی ساکنین اطلاع رسانی نمایند. از طرفی ساکنین ساختمان بطور کاملا شفاف در جریان امور و هزینه های ساختمان خواهند بود و از هر مکانی و بوسیله درگاه پرداخت اینترنتی می توانند سهم شارژ خود را پرداخت نمایند.

آیا مدیر می تواند دسترسی ساکنین به اطلاعات ساختمان را محدود نماید؟

مدیر مجتمع با استفاده از قابلیت مدیریت کاربران می تواند مالکین و ساکنین مجتمع مربوطه را پس از اینکه خود به عنوان مدیر تعریف شد، به عضویت سامانه درآورده و میزان دسترسی آنان را به گزارشات و عملکرد مدیریت در اداره مجموعه تعیین نماید وهمچنین چنانچه سکونت یکی از واحدها در مجموعه به پایان رسید درخصوص ثبت پایان عضویت ساکن مربوطه اقدام نماید.

نحوه استفاده از نرم افزار

دانلود نرم افزار ساختمان برای مدیر و اهالی ساکن کاملاً رایگان است و مدیرساختمان و اهالی می‌توانند از سرویس‌های این اپلیکیشن پراستفاده از جمله : محاسبه شارژ، مشاهده ریزهزینه‌ها، تابلوی اعلانات و... استفاده کنند. یکی از امکاناتی که دانلود نرم افزار مدیریت ساختمان در اختیار اهالی قرار می‌دهد، امکان پرداخت آنلاین شارژ بوده که ساکنین می توانند با استفاده از درگاه اپلیکیشن در هر زمان شارز و سایر هزینه های خود را پرداخت نموده و به مدیر اطلاع دهند. لازم به گفتن است که هیچ لزومی نیست که شارژ ساختمان، آنلاین پرداخت شود و اهالی مانند گذشته می‌توانند از راه‌های دیگر، شارژ خود را پرداخت کنند که بدیهی است در این حالت این اپلیکیشن هیچ کارمزدی دریافت نخواهد کرد. برای مثال به صورت نقدی به مدیر ساختمان پرداخت نمایند. ساکنینی که امکان پرداخت هزینه بوسیله کیف اعتباری و کارت به کارت را ندارند، از گزینه پرداخت نقدی می توانند این کار را انجام داده و مدیردر اپلیکیشن پرداخت آن ها را ثبت می نماید.

 

  • آرش تفرشی
  • ۰
  • ۰

همگی ما کم وبیش از وظایف مدیرساختمان آگاهی داریم، البته اکثرا موارد عمومی وکلی این قوانین را می شناسیم مانند جمع آوری شارژ ، پرداخت قبوض …و از جزئیات واحد اختیارات قانونی مدیر آگاهی لازم را نداریم و شاید هم به همین دلیل است که در برخی موارد در رفع مشکلات ساختمان دچار سر در گمی هستیم. نرم افزارمدیریت ساختمان یک اپلیکیشن مدیریت و حسابداری است که به مدیران کمک می‌نماید بدون دارا بودن دانش حسابداری، به امور مالی رسیدگی کنند و در کوتاه ترین زمان ممکن اخبار و اطلاعیه‌ها را با ساکنان و مالکان به اشتراک بگذارند.

اختیاراتی که اپلیکیشن برای ما فراهم می سازد

 امکان مشاهده وضعیت مالی، پرداخت بدهی به صورت آنلاین، پرداخت قبض با استفاده از کارت‌های عضو شبکه شتاب، واریز مستقیم به حساب مجتمع و مشاهده اخبار و اطلاعیه‌های مجتمع توسط مالکان و ساکنان را فراهم می‌کند. ساکنان و مالکان نیز قادر خواهند بود تا علاوه بر اطلاع از میزان بدهی به پرداخت در موعد مقرر اقدام نمایند. لازم به گفتن است که هیچ لزومی نیست که شارژ ساختمان، آنلاین پرداخت شود و اهالی مانند گذشته می ‌توانند از راه‌ های دیگر، شارژ خود را پرداخت کنند. با این روش مدرن برای مدیریت ساختمان (چه تجاری، چه مسکونی)، دیگر نگران نگهداری حساب و کتاب ساختمان نخواهید بود.

مهم ترین ویژگی های نرم افزار ساختمان

  1. مدیریت هزینه ها در مجتمع : در بخش مدیریت مالی این امکان وجود دارد تا مدیر مجتمع برابر روش قانونی یا توافق شده دریافت شارژ و با توجه به گزینه های متنوع موجود در سامانه ، به سادگی روش تقسیم هزینه مورد نظر خود را انتخاب و سامانه به صورت اتوماتیک سهم بدهی هر واحد را به تفکیک مالکین یا ساکنین محاسبه و به حساب آنها منظور می کند.

  2. مدیریت گزارشات : این بخش از سامانه به لحاظ ویژگی های متنوع برای مدیران و ساکنین و مالکین بسیار کاربردی است ، چراکه مدیران براساس اطلاعات درج شده قادر خواهند بود انواع گزارشات مورد نیاز خود را به صورت آنلاین و سریع دریافت نمایند ، برخی از این گزارشات عبارتند از : لیست بدهی تفکیکی واحدها برای نصب در تابلو اعلانات مجتمع ، لیست ریز عملکرد مالی یک واحد ، رسید دریافت شارژ ، لیست هزینه ها و... براساس بازه های مختلف زمانی
  3. تابلو اعلانات : این بخش از سامانه یک پنل ویژه در اختیار مدیر مجتمع قرار می دهد تا با استفاده از آن نکاتی را که قصد اطلاع رسانی برای ساکنین دارد در صفحه اول سامانه مجتمع درج نماید، کلیه مالکین و ساکنین عضو شده قابلیت مشاهده آن لاین این پیامها را خواهند داشت.
  4. مدیریت اطلاعات: در این بخش مدیران مجتمع می توانند اطلاعات اختصاصی مجتمع ، واحدها و همچنین اطلاعات مالکین و ساکنین را درج نمایند و در موارد لزوم یا تخلیه واحد و جایگزینی ساکن جدید ، تاریخ شروع یا پایان سکونت یا هرگونه تغییرات مورد نیاز را ثبت نمایند ، سامانه به گونه ای طراحی شده تا به صورت اتوماتیک براساس تعداد واحد ها یک ردیف اختصاصی برای درج اطلاعات هر واحد مقدور باشد و الزامی به ثبت اولیه این اطلاعات در آغاز کاربا سامانه نمی باشد .

 

 

  • آرش تفرشی